Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Заряджені по повній


Опубликованно 19.04.2019 22:45

Заряджені по повній

«Формула-Е» — найбільший чемпіонат світу серед електромобілів. Творці нової гоночної серії, як і представники інших формул, люблять швидку їзду, а ще... піклуються про довкілля. З «Формулою-Е» вже співпрацюють Audi і Jaguar, а стежать за новими гонками мільйони любителів автоспорту. «Стрічка.ру» з'їздила на етап в Рим і дізналася, як машини на батарейках намагаються поборотися з «Формулою-1» за увагу вболівальників і гроші спонсорів.Гонка за лідером

Перша гонка «Формули-Е» пройшла в Пекіні в 2014 році, а на старт тоді вийшли виключно електрокари Spark-Renault. Сьогодні у перегонах беруть участь вже 10 моделей, а кількість спонсорів зросла з шести до 15. У серії беруть участь 22 гонщика, серед яких колишні пілоти «Формули-1» — Феліпе Маса (віце-чемпіон «Ф-1» сезону-2008), Лукас ді Грассі і Жан-Ерік Вернь, — з 11 команд, в число яких входить Audi, Nissan і Jaguar. За словами комерційного директора чемпіонату Янні Андрополоса, за п'ять років «Формула-Е» наблизилася до головного гоночного чемпіонату, а за технологіями навіть обійшла його.

Зовні електрокари нагадують літаки-винищувачі, зроблені вони як і боліди «Формули-1» з найлегшого карбону, так що в середньому важать 700 кілограмів (для порівняння маса звичайного електрокара досягає двох тонн). Середня швидкість такого автомобіля — 240 кілометрів на годину, в «Ф-1» — 290 кілометрів на годину. Інженери Audi вважають, що електрокари можуть розганятися до 300 кілометрів на годину, але траси «Формули-Е» змушують гонщиків здійснювати різкі повороти і гальмування, а значить сильний розгін даремно витратить заряд акумулятора.

Головна відмінність від «Формули-1» — відсутність вихлопних газів і безшумність болідів. Замість бензину — зарядні пристрої. Спеціальні станції для них виробляє компанія ABB, що спеціалізується на електротехніки і стала в минулому році титульним спонсором серії. Заряджають машини кожен день: перші 50 відсотків — 30 хвилин, зарядка другої половини може розтягнутися на два-три години. Але ABB вже розробила нову станцію: всього чотирьох хвилин зарядки вистачає на 100 кілометрів. Головне завдання фахівців на сьогоднішній день — скоротити і це нетривалий час. В ідеалі воно повинно бути порівнянно з часом заправки бензину в бак звичайної машини.

До нинішнього сезону електрокарів не вистачало потужності акумуляторів, щоб пройти всю дистанцію, тому в змаганнях брало участь по дві машини від кожної команди. Гонщики заїжджали на піт-стоп на одному боліді і пересідали в інший. Намагаючись прискорити процес заміни машини, команди іноді навіть забували пристебнути гонщика. Після цього був встановлений мінімальний ліміт часу на піт-стоп.

Сьогодні зупинки пілотам не потрібні, але в керівництві серії заявляють, що в новому сезоні повернуть піт-стопи вже в іншому форматі. Можна припустити, що серія намагається погнатися за «Формулою-1», де піт-стопи є невід'ємною і видовищною частиною гонки, викликаючи у глядачів великий інтерес.Майбутнє поруч

За чотири роки існування «Формула-Е» зібрала 400-мільйонну ТВ-аудиторію і 500 мільйонів глядачів в інтернеті. У «Формулі-1» в рази більше вболівальників, але й існує вона на 60 років довше.

«Формула-Е» привабливіше своїм впливом на екологію. Жодних вихлопних газів двигунів або бензину. Електрика не шкодить природі, а головне — восполнимо. Людство в змозі виготовляти його, що знімає питання про витрату ресурсів.

Ще «Формула-Е» сподобається шанувальникам інтерактиву, адже тут вболівальники впливають на хід змагань. Творці серії придумали фанбуст — систему голосування, при якій глядачі в інтернеті вибирають улюбленого пілота, і переможець по ходу гонки отримує можливість збільшити потужність електрокара до 240-250 кіловат.

У наступному сезоні організатори обіцяють нову забаву: глядач, викачав додаток на смартфон, зможе стати учасником перегонів. Виглядати це буде так: гонщиків підключать до спеціальним датчикам, які перенесуть їх у віртуальну реальність, так що вболівальники зможуть «їхати» по трасі паралельно зі спортсменами.

Ще один плюс «Формули-Е» — доступність. Вартість квитка становить від 40 євро до 60 євро (для порівняння, квитки на травневий етап «Формули-1» в Монако коштують від 60 до 4000 євро). Гонки проводяться в межах міста. Глядачі не витрачають сили на те, щоб дістатися до траси і оплатити житло, так і змагання на тлі будівель і скверів виглядають незвично.

Президент «Формули-Е» Олександр Арара мріє змінити уявлення людей про електрокарах і змусити більшу кількість городян злізти з бензиновою голки. У наступному сезоні в чемпіонаті будуть представлені вже чотири найбільших німецьких виробника — Mercedes, Porsche, Audi та BMW. Автомобільні концерни готові вкладатися в цю сферу.

Головне, до чого прагне серія сьогодні — залучити нову аудиторію. Якщо зараз змагання відвідують місцеві глядачі, то наступна мета — змусити вболівальників подорожувати по світу за улюбленими командами або гонщиками. Але до цього чемпіонату належить пройти чималий шлях.Як це виглядає

Змагання в Римі — перші європейські в цьому сезоні. За день до початку дороги в околицях проведення гонки перекрили, і без того проблемне трафік перетворився для міста в катастрофу.

На щастя, гонку проводили не в центрі, а на околиці. Місто-музей тут виглядає як спальний район з панельками та продуктовими магазинами. Місце, обгороджене під трасу, — пам'ятник епохи Беніто Муссоліні, на місці схожого на ВДНГ парку та місцевого палацу Рад.

Відкривала екологічні гонки мер Риму Вірджинія Раджі, оточена натовпом журналістів. На її думку, якщо жителі столиці пересядуть на електрокари і припинять забруднювати повітря вихлопними газами, столиця «заживе круто». Після виступу зал спорожнів — місцевим кореспондентам змагання виявилися цікаві менше, ніж заяви політика. А даремно.

На вічно сонячний Рим хмари опустилися, і вперше в історії «Формули-Е» гонка могла пройти під дощем. Але не пройшла. Замість зливи на перших колах перегонів сталася інша подія, теж досить рідкісне. Аргентинський гонщик Хосе Марія Лопес на одному з поворотів зіткнувся з суперником Семом Бердом, так що розгорнулися боліди заблокували проїзд. Незважаючи на те, що міські траси досить вузькі, такого в серії ще не траплялося. У «Формулі-1» повне блокування траси зустрічається приблизно раз в сезон.

На відновлення руху знадобилося 50 хвилин: потрібно було заново встановити відбійники, адже в разі аварії боліди могли вилетіти в бетонні стіни житлових будинків.

Поки машини вибудовували в правильному порядку, глядачів розважали. Духовий оркестр виконав гімн країни не гірше Джіджі Буффона у фіналі чемпіонату Європи, актор Юен Макгрегор посміхався і роздавав автографи, а бадьорий коментатор труїв анекдоти на італійському.

Крики коментатора виявилися самими гучними на трасі, самі електромобілі практично не видавали шуму. Навіть жителям довколишніх будинків сусідство з гонками не заважало: парочка на скейтах фотографувалася на тлі проносяться машин, чоловік у майці-алкоголичке вийшов на балкон покурити — в візжащей покришками «Формулі-1» подати такий антураж неможливо.***

Переможцем гонки в Римі став новозеландець Мітч Еванс, вперше за три роки виступів піднявся так високо. Пілотові всього 24 роки, у нього немає досвіду виступів у «Формулі-1», і кар'єру він будує в гонках на електромобілях. На це варто звернути увагу і творцям «Формули-Е»: навіщо озиратися на багаторічного лідера автоспорту, якщо можна йти своєю дорогою.

Анастасія Борисова



Категория: Авто-Спорт