Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Спекуляція або революція: Потрібен бізнесу блокчейн


Опубликованно 20.10.2017 01:34

Спекуляція або революція: Потрібен бізнесу блокчейн

Мода на блокчейн дійшла навіть до держави: український Мін'юст домовився з українсько-литовським финтехом BItfury про впровадження блокчейн-системи для державної електронної біржі СЕТАХ. Зазвичай консервативний Нацбанк у своїй дорожній карті Cashless Economy намітив випуск власних електронних грошей на базі блокчейна вже на четвертий квартал 2017 року. А Е-Government Агентство України в рамках проекту з тієї ж BItfury (надасть українським блокчейн-систем потужності своїх дата-центрів) готує до переходу на блокчейн всі державні реєстри.

Логіка чиновників зрозуміла: у випадку з реєстрами, блокчейн допоможе захистити інформацію, яка в них від сторонніх втручань — як з боку хакерів, так і у виконанні держреєстраторів. Але наскільки це масштабоване рішення для бізнесу? Кому це потрібно і як скоро блокчейн стане звичайним явищем, в тому числі і в Україні?

Delo.UA зібрало думки блокчейн-експертів з київської конференції Blockchain Intensive, організованої компанією Microsoft. Що дає блокчейн і кому це потрібно

Крім захисту інформації, блокчейн в теорії несе в собі ще одне принципове нововведення — він робить непотрібними послуги посередників, скорочуючи до мінімуму відстань між виробником і споживачем послуг/товарів. Якщо інформація буде захищена, а обмінюватися нею користувачі зможуть безпосередньо без сторонньої допомоги, роль посередників зведеться до обслуговуючого мінімуму. Але в цьому і полягає головна проблема: бізнес поки не готовий до настільки різкої зміни старої моделі, з якою він давно звик працювати.

"Виходить, що блокчейн викидає цілу нішу вже відбувся і прибуткового бізнесу. Споживач дійсно в цьому зацікавлений, але навіть якщо дивитися на ситуацію з точки зору виробника, йому не дуже зручно в один момент відмовитися від налагодженої співпраці зі старими дистриб'юторами. Занадто великі одномоментні витрати", — говорить старший консультант стратегії групи і комунікацій PwC Ukraine Станіслав Шелякін.

За його словами, бізнес (і це стосується не тільки України) поки не знає, як можна масштабувати рішення на блокчейне саме на виробництво. І не бачить в цьому великого сенсу — успішних проектів, коли блокчейн змогли успішно і прибутково інтегрувати в конкретну нішу, у світовій практиці до цих пір немає.

Зате активно працювати з блокчейном намагаються головні його "жертви" — посередники на чолі з банками. Для них блокчейн на даному етапі виглядає навіть більш застосовно: він прискорює процеси та захищає інформацію, що для посередника особливо важливо. І якщо для реального сектора вигода від впровадження розподілених реєстрів знаходиться в горизонті декількох років (мінімум), то компанії на зразок банків, логістичних фірм або торговельних мереж отримують профіт відразу — за рахунок оптимізації операційних витрат на обслуговування транзакцій та ведення обліку. Виробникам такої оптимізації недостатньо, а конкретні вигоди для підприємств від блокчейна поки виглядають туманно.

Мало-мальськи конкретика (але знову ж таки в теорії) для бізнесу виникає в плані боротьби з контрафактом. Річний обсяг підробок у світі становить $400 млрд на рік — в основному це стосується фармацевтики та легкої промисловості. Проблему могла б вирішити розробка спеціалізованого QR-коду, який показував би повний шлях товару, починаючи від заводу походження і закінчуючи продавцями роздрібного ланки.

Ще один практичний момент, застосовний для всіх бізнесів, — це облік, ще одна класична "жертва" блокчейна. Замість звичайної двосторонньої таблиці з активами і пасивами блокчейн додає в бухгалтерський баланс третій блок — походження всіх об'єктів, що містяться в ньому. З одного боку, бізнесу така опція потрібна, це зробить будь-яку компанію більш прозорою, а значить дозволить розширити відносини між контрагентами. Але з іншого — велике питання, чи погодяться всі компанії прямо зараз впроваджувати такий підхід. Тим більше, що яка-небудь стандартизація по впровадженню блокчейна відсутня в принципі.

"У блокчейне є прекрасне правило — ніхто нікому не довіряє. Клієнти хочуть використовувати блокчейн, бачать в цьому перспективу, але вони не розуміють, як це робити без єдиних для всіх стандартів. Якщо кожен буде використовувати блокчейн по-своєму, можливість перевіряти один одного зникне", — вважає радник Адміністрації Президента, засновник Innovation and Development Foundation Давид Кизириа. Пік спекуляцій і "новий інтернет"

Але навряд чи питання стандартизації блокчейна зараз більш актуальне, ніж проблема його практичного застосування. Як пояснює Сергій Бондаренко з департаменту консалтингу компанії Deloitte, технологія зараз знаходиться на піку "спекулятивних очікувань", але ажіотаж навколо неї поступово зникають з появою не теоретичних, але вже практичних блокчейн-рішень.

"Зараз з'явиться дуже багато рішень від блокчейн-стартапів, але виглядати на практиці вони будуть не так яскраво, як на словах. Це кілька всіх протверезить, а сам блокчейн остаточно перейде в полі "долини розчарувань", — говорить Бондаренко.

Як зазначає Давид Кизириа, ситуація ускладнюється тим, що існуючі рішення на блокчейне все ще складні для розуміння масовим бізнес-споживачам. Тому єдиним успішним блокчейн-сервісом залишається криптовалюта. Альтернативних реалізацій поки не видно.

"Споживачеві не потрібні дані, їм потрібен сервіс, який дає на виході перероблену інформацію. Що конкретно, яка саме технологія за цим стоїть, нікому особливо не цікаво", — зазначає Кизириа.

Блокчейн при цьому нерідко називають "новим інтернетом" — вважається, що за рівнем революційності це настільки ж вагоме для людства винахід. І багато в чому у своїй "житті" блокчейн дійсно повторює той же шлях: спочатку інтернет був популярний серед гиків-програмістів, потім поширився на обмежене число впевнених користувачів комп'ютерів і тільки після масової комп'ютеризації став дійсно потрібним і незамінним у всьому світі. За словами засновника Distributed Lab Павла Кравченка, за блокчейну можна простежити приблизно ту ж ситуацію.

"Бізнес-моделі, які почнуть реально заробляти на блокчейне, з'являться тільки разом з "фінансовим" інтернетом, коли всім знадобиться можливість швидко і безпечно обмінюватися інформацією різного роду", — пояснює він.

Звідси і результат: бізнес інтуїтивно розуміє, що блокчейн — це щось для нього важливе, але він досі не знає, чим саме ця технологія може виявитися корисною. Але є думка, що як і у випадку з інтернетом, це лише питання часу — буквально двох років, як вважає, наприклад, представник криптовалютной біржі CEX.IO Олег Кудренко.

Але для початку ідеологам розподілених реєстрів доведеться все ж на практиці довести, що блокчейн — це не просто гарна теорія, а дійсно революція.



Категория: Экономика