Чому в 2018 році не варто очікувати революції в контролі дорожніх робіт
Опубликованно 09.12.2017 00:39
Уряду вдається знайти нові кошти для ремонту доріг, при цьому мова йде не тільки про позикові гроші від міжнародних фінансових організацій (МФО). В Україні менш ніж через місяць запрацює Дорожній фонд, що збільшить надходження на українські дороги. Однак при зростанні обсягу коштів контроль якості дорожніх робіт залишається старим.
Ще в листопаді 2016 року Верховна Рада України суттєво змінила систему управління та фінансування ремонту доріг. Відповідні зміни набирають чинності на початку 2018 року і передбачають створення спеціального Дорожнього фонду. В фонд будуть перераховуватися цільові кошти для будівництва, реконструкції, ремонту і утримання доріг державного (65%) та місцевого (35%) значення. Ще 5% коштів фонду передбачено на заходи для забезпечення безпеки дорожнього руху.
Крім державних позик, вже починаючи з 1 січня 2018 року, безпосередньо в Дорожній фонд повинні надходити кошти, отримані від сплати: акцизного податку з вироблених в Україні палива і транспортних засобів; акцизного податку з ввезених на територію України палива та транспортних засобів; ввізного мита на нафтопродукти, транспортні засоби та шини.
З початком функціонування в Україні платних доріг і введенням належного габаритно-вагового контролю кошти Дорожнього фонду будуть поповнюватися за рахунок двох джерел: плати за проїзд платними дорогами; плати за порушення норм габаритно-вагового контролю.
Логічно, що зі зростанням бюджету та обсягу дорожніх робіт стає актуальнішим питання контролю використання коштів. Ще в грудні 2016 року уряд прийняв постанову № 1065, яке повинно було забезпечити з 2018 року належний контроль якості ремонту доріг згідно з затвердженим "Вимогам щодо проведення контролю якості нового будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг загального користування" ("Вимоги"). Менш ніж за два місяці до початку очікуваної "дорожньої революції" 2018 року, а саме 8 листопада цього року, постановою №846 уряд вніс зміни до Вимоги. Як буде відбуватися контроль коштів Дорожнього фонду?
Згідно з проектом Держбюджету на 2018 рік, у наступному році витрати на ремонт і будівництво доріг складуть 44 млрд грн проти 32,2 млрд грн в 2017 році і 19,2 млрд грн в 2016 році. 35% цих коштів будуть освоюватися регіональними держадміністраціями для ремонту місцевих доріг.
Передбачені в законодавстві належні механізми контролю використання коштів Дорожнього фонду Укравтодором та місцевою владою?
Щоб відповісти на ці питання, окремо розглянемо, як буде відбуватися контроль якості ремонту доріг, що фінансуються за рахунок кредитів МФО і незаемных коштів Дорожнього фонду. Як МФО контролюють кредитні кошти, виділені на ремонт доріг?
Європейський банк реконструкції і розвитку, Європейський інвестиційний банк та інші МФО, виділяючи кошти для ремонту доріг в тій чи іншій країні, ставлять умову, щоб будівельні роботи виконувалися за зрозумілих для них умов і міжнародно визнаним процедур. Україна не виняток.
В нашому законодавстві про держзакупівлі є спеціальна норма, яка передбачає пріоритетність застосування правил і процедур щодо закупівлі МФО при реалізації за їх кошти проектів в Україні. Такі правила і процедури часто передбачають застосування типових контрактів ФІДІК (FIDIC, Міжнародна федерація інженерів-консультантів) або інших міжнародно визнаних типових контрактів. Відмінною рисою таких контрактів є участь в будівельному проекті крім замовника і підрядника також і інженера. Відбір інженера, який зазвичай є міжнародною компанією з цілим штатом фахівців, відбувається також за правилами МФО. Контракти ФІДІК детально регламентують права і обов'язки інженера, гарантуючи, що він є впливовим учасником будівельного процесу. З його думкою рахуються, без підтвердження інженера не відбувається жодна оплата за контрактом. При цьому інженер хоч формально і є представником замовника, діє незалежно. Як буде відбуватися контроль використання незаемных коштів Дорожнього фонду?
Заявляється, що Вимоги, затверджені постановою Кабміну № 1065 від 28.12.2016, прийняті саме з метою поширення практики МФО та забезпечення участі інженера (званого "інженером-консультантом") в процесі контролю якості ремонту доріг, який фінансується за рахунок незаемных надходжень в Дорожній фонд. Але при аналізі недавніх змін до Вимог, затвердженим постановою Кабміну № 846 від 08.11.2017, стає видно, що не варто очікувати революції в забезпеченні контролю якості будівельних робіт в 2018 році, оскільки: Участь інженер-консультанта є не обов'язковим, а факультативним. Вимоги передбачають можливість притягнення інженер-консультанта як форми технічного нагляду. В результаті мало що заважає "Укравтодору", як і раніше, використовувати свої ж підприємства, зокрема, ДП "Дорожній контроль якості" (раніше — ДП "Дорцентр") для фактично самих же себе. Вимоги не забезпечують незалежність інженера-консультанта. Нечіткість визначення терміна "інженер-консультант", неясність його прав і обов'язків без більш детального та якісного правового регулювання не дасть можливість такого фахівця стати реальним і незалежним учасником будівельного процесу. Недостатність законодавчого регулювання можна було б компенсувати грамотним складанням договорів на ремонт доріг, як це роблять МФО, застосовуючи типові контракти ФІДІК. На жаль, незрозуміло, як будуть виглядати контракти, які будуть укладати "Укравтодор" і місцеві органи влади. Навряд чи це будуть контракти ФІДІК або інші міжнародно визнані типові контракти. Тим більше незрозуміло, як буде регламентована роль інженера-консультанта в таких контрактах. Тільки незначна частина дорожніх робіт потрапляє під Вимоги. Вимоги застосовуються тільки до нового будівництва, реконструкції та капремонту доріг, проектування яких починається з 1 січня 2018 року. Більшість же дорожніх робіт не потрапляють в цей перелік. Значна частина дорожніх робіт виконується взагалі без проектування, що забезпечує прекрасні умови для безконтрольності якості робіт.
Таким чином, Вимоги викликають ще більше запитань, ніж дають відповідей щодо участі інженера-консультанта у процесі контролю якості ремонту доріг. Відкритим залишається питання, за які кошти будуть закуповуватися послуги інженера-консультанта. Будуть кошти Дорожнього фонду використовуватися і для забезпечення належного контролю якості дорожніх робіт?
Залишається сподіватися, що за першими кроками уряду в спробі забезпечити контроль якості дорожніх робіт підуть справжні реформи. На жаль, цього не варто чекати з початку 2018 року.
Забезпечити контроль якості дорожніх робіт може лише формування ринку професійних послуг в цій сфері за участю недержавних і незалежних компаній з хорошою репутацією і необхідними технічними можливостями. Держава зі свого боку повинна забезпечити належне фінансування послуг таких інженерів-консультантів і гарантувати їхню незалежність.
Категория: Экономика