Які патентні проблеми очікують виробників в Україні
Опубликованно 11.12.2017 04:39
Сьогодні одна з найбільш гострих проблем конкуренції в Україні — дотримання авторських прав, особливо в галузі отримання патентів на нові товари та винаходи. Українське законодавство погано регулює дане питання, дозволяючи компаніям практично без обмежень отримувати права на подібні вироби. Це стало причиною появи такого явища, як патентний троллінг, коли одна компанія реєструє, наприклад, "аналогічне" доменне ім'я, а потім перепродує його виробнику, який його потребує. Такі дії можуть не тільки створити Україні негативну репутацію на міжнародному ринку, але й несправедливі умови конкуренції на локальному.
Щоб убезпечити ринок від недобросовісних зарубіжних виробників, можна ввести заборону на імпорт, але це не найкраще рішення. "Київгума" за 87 років роботи оформила понад 40 патентів на винаходи і корисні моделі. Хоча ми і стикалися з патентної недобросовісною конкуренцією, все ж не є прихильниками створення законодавчих бар'єрів. Ми завжди даємо зелене світло імпортерів, які ввозять товари, аналогічні нашим, і звертаються до нас як до правовласнику за дозволом на ввезення. Ми не проти здорової конкуренції, для нас це можливість зосередитися на переорієнтування покупців на вітчизняну продукцію. Ми вважаємо за краще діяти м'яко і концентруємо зусилля на те, щоб пояснити, що вітчизняна продукція не гірше, а часто навіть краще закордонних аналогів.
Але не у всіх галузях переорієнтувати споживача легко. "Київгума" виробляє понад 3,5 тис. найменувань виробів для всіх галузей. І якщо переконати споживача купувати українські аналоги під промислові об'єкти легше, то, наприклад, для роздрібних товарів начебто медичних рукавичок або дитячих пустушок — в рази складніше, доводиться працювати в різних конкурентних полях. Зараз ми зіткнулися з високою конкуренцією в сегменті товарів для дітей. "Київгума" вже сформувала свій бренд в цій категорії і успішно заміняє імпортні товари з Туреччини, Китаю, Польщі. А от, скажімо, у виробництві грілок у нас не найвища конкуренція. В свій час "Київгума" запатентувала грілки і зараз є єдиним виробником цього товару в Україні, конкуруючи лише з російськими та китайськими імпортерами.
Тим не менше ми бачимо великий потенціал саме в розвитку української промисловості, у нас є багато унікальних підприємств, які випускають товари не гірше, а то і краще багатьох світових брендів. Проблема в тому, що про них не знають. В умовах ринкової економіки малоймовірно, що державне регулювання сегмента імпорту допоможе, та й навряд чи воно буде чесним з точки зору вільного ринку. Хоча в деяких країнах діють преференції, коли при виборі постачальника пріоритетне право віддають національному виробнику.
Але нам здається, що непоганим початком для просування українських виробників став би принцип обґрунтування компаніями, чому вони закуповують імпортний товар за наявності українського. Це може послужити поштовхом для інвестування у вітчизняне виробництво. Україна може стати інвестиційно привабливою країною за умови правильної политикаи оподаткування та преференцій для вітчизняних компаній, адже у нас достатньо людських і технологічних ресурсів, щоб налагодити виробництво будь-яких товарів.
Категория: Экономика