Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Смертельні перегони


Опубликованно 27.11.2018 15:30

Смертельні перегони

Девід Пэрли ніколи не був великим пілотом. Він і призи-то ніколи не потрапляв, у всякому разі, в «Формулі-1». Але його ім'я назавжди асоціюється з серією з-за двох сумних фактів: перший пов'язаний зі смертю, а другий — з страшними травмами. На британця, втім, неприємності хоч і впливали, але не вибивали з колії. Він завжди віддавався своїм захопленням до кінця і прожив захоплюючу, але коротке життя.Світ у вогні

Роджер Вільямсон загинув у 25 років. Останній для нього стала гонка на етапі в Голландії — вона проводилася вперше за два роки: трасу доводили до розуму у відповідності з останніми вимогами безпеки.

На одному з поворотів британець не впорався з керуванням, його машину тряхануло, потім вона перекинулася і в кінці — влетіла в огорожу. Паливний бак пробило, пальне полилося на гарячий двигун. Пара секунд — і почалася пожежа. Вільямсон виявився замкнений у полыхающем боліді.

Повз проїжджали машини, рятувальники не поспішали. Один з болідів зупинився, з нього вибіг інший британець Девід Пэрли. Пілот кинувся рятувати колегу, але як? У нього не було вогнегасника, а перевернути горів автомобіль Вільямсона поодинці він був не в змозі. Нарешті з'явилася пара рятувальників, обидва з порожніми руками. Для порятунку застряглого в боліді хлопця вони не зробили нічого — навпаки, вони невпевнено намагалися відтягнути Девіда, який намагався якось допомогти співвітчизнику.

Пэрли бігав навколо боліда, потім вихопив вогнегасник у третього рятувальника, який неспішно йшов до місця аварії. Одного балона вистачило секунд на 10-15, але полум'я не унималось. У цей момент Вільямсон благав Пэрли дістати його з пекельної машини. Пэрли махав руками, хапався за голову.

Крики стихли. Роджер задихнувся. Це було 29 червня 1973 року.window._settings.components.eagleplayer = window._settings.components.eagleplayer || {}; window._settings.components.eagleplayer.enabled = true; window._settings.components.eagleplayer.templates = {"multiplayer":["9116","10737","10738","10739","10740"],"scroll":["10409","10410","10737","10738","10814"]}; window._settings.components.eagleplayer.relatedVideosHeight = 185;Видео: rysiora / YouTube

Та гонка завершилася перемогою британця Джекі Стюарта, який після закінчення кар'єри став борцем за безпеку трас «Формули-1». А Пэрли зійшов з дистанції. Повертаючись до свого боліду, він матюкав всіх, хто траплявся на очі, — тому що вони не зробили нічого, щоб допомогти.

«Це був рефлекс. В армії, наприклад, якщо один чоловік застряг в палаючому танку, то другий спробує витягнути його. З аварією Роджера було абсолютно те ж саме. Він був людиною, якій потрібна була допомога», — пояснював набагато пізніше Пэрли.Невідомий герой

Героями «Формули-1» прийнято називати чемпіонів. Міхаель Шумахер — перший з них, звичайно. Айртон Сенна — безумовно. Ален Прост, Нікі Лауда, найсвіжіший — Льюїс Хемілтон. Всі герої. І все — чемпіони.

Але про Девіді Пэрли не знає, загалом-то, ніхто. За жорстокою іронією смерть Вільямсона стала одним з двох найвідоміших моментів, які пов'язували Пэрли з гонками. Після трагедії Девід отримав медаль Георга — її в Британії дають за вчинки великої хоробрості. Страшно, звичайно, — велика хоробрість невідривно пов'язана з великою трагедією.

Девід, як і Роджер, проводив тоді перший сезон у «Формулі-1». Його батько був засновником компанії LEC Refrigeration, яка виробляла холодильники. Тато, Чарльз, купив синові шасі March 722, коли той ще виступав у «Формулі-3». Одержавши техніку й створивши команду (вона отримала назву LEC Refrigeration Racing, в честь компанії батька), Пэрли спочатку заявився в «Формулу-2», а до сезону-1973 — і в найпрестижніший чемпіонат.

До цього рішення можна було причепитися: шасі March 722 не були надійними, та й досвіду у пілотів команди було не надто багато. Втім, амбіції взяли гору над здоровим глуздом: у 1973-му в «Формулі-1» з'явилася команда LEC Refrigeration Racing, а разом з нею і Пэрли.

Всього він провів у королівських перегонах сім заїздів, а фатальна аварія Вільямсона сталася під час другого етапу в кар'єрі Пэрли. А взагалі в чемпіонат він заходив двічі. Так і не діставшись до високих місць у «Формулі-1» і переживши шок, Пэрли наприкінці 1973-го пішов в інший турнір, простіше — «Формулу 5000».

У 1975-му він виграв цей чемпіонат, а взимку наступного року зв'язався з конструктором Майком Пилбимом. Девід хотів власне шасі. Пілбім з допомогою ще одного технаря Майка Ерла зібрали болід, на якому Пэрли знову увірвався в «Формулу-1». Все-таки в інших чемпіонатах завжди було нудніше.Важче нікуди

Нудьга — ключове слово, яке так чи інакше стосується життя Пэрли. Він робив все, щоб її не відчувати. Як хороший хлопчик, Джон відучився в школі (щоправда, один раз його виганяли), потім закінчив коледж, а потім... пішов у десантники. Він потрапив в елітний парашутний полк і був учасником бойових дій в Ємені.

Про подвиги Пэрли в Африці відомо зовсім небагато. Але вже там він захопився автоперегонами. «В Руані ми проходили ями зі швидкістю приблизно в 160 миль на годину, а потім починалася неймовірна похила гладка дорога. Останню сотню ярдів перед нею я кричав у шолом, щоб додати собі ще трохи хоробрості і не знімати ногу з педалі газу», — згадував Девід роки потому.

Він повернувся в Англію у 1967-му, а вже в наступному році, натхненний іншому Дереком Беллом, зайнявся автоспортом. Захоплення привело його в «Формулу-1» в 1973-му, пристрасть змусила повернутися в чемпіонат у 1977-м. Вже на своєму боліді.

Пэрли домагався повільного, але вірного прогресу. До домашнього етапу в Сільверстоуні він двічі заїжджав в окуляри. В практиці на Гран-прі Великобританії Девід йшов нормально, поки в його машині щось не зламалося. На швидкості 173 кілометри на годину.

Аварія була страшна. Болід Пэрли врізався в огорожу і придавив пілота. Британець отримав 29 різних переломів (ноги, таз, ребра — зламано було все) і три вивиху. Його серце зупинялося шість разів, але лікарі знову і знову заводили його. Трохи пізніше з'ясувалося, що пілот витримав рекордну перевантаження 179 g (особлива метрика, норма для людини в нерухомому стані — 1 g).

Наступні три місяці він провів у госпіталі, протягом року йому довелося зробити безліч операцій. Плавання і велосипед повернули його до нормального життя, але не без наслідків. Одна його нога стала коротшою за іншу на п'ять сантиметрів — з-за цього Пэрли не міг ходити без палиці.

Але... він повернувся в гонки в 1978-м. Невгамовний Девід хоч і ненадовго, але знову став пілотом «Формули-1». «Мені подобається атмосфера, мені подобається те захоплення, яке оточує "Формулу-1"», — пояснював Пэрли перед першою гонкою після повернення. Але травма ноги нагадувала про себе кожен раз, коли він сідав у болід: кінцівка сильно хворіла, і Пэрли вирішив зав'язати з гонками. Тепер вже назавжди.

Зате він знайшов собі інше хобі. Точніше, згадав старе. Ще в 60-х він захоплювався авіаспортом, а потім був десантником. Пэрли прикупив собі невеликий літак і іноді піднімався в небо.

2 червня 1985 року Пэрли пролітав над морем біля рідного міста Богнор-Реджіс, і раптом щось пішло не так. Літак пішов вниз і впав у воду, а Девід не зміг з неї вибратися. Він отримав травми при падінні, в морі ж у цей момент не було жодного корабля. Допомогти британцеві, який все життя провів на чистому ентузіазмі, ніхто не міг. Так загинув чоловік, який бачив смерть іншого у страшній аварії і пережив свою власну.

Євген Бакін



Категория: Авто-Спорт